Despre muncă şi răsplată, din Sardenia cu drag!

Au trecut ani, cred că vreo 5 la număr în varianta optimistă, de când experienţa pe care o asimilăm la nivelul simţului comun cu perioada de relaxare, călătorie, escapada din cotidian, într-un singur cuvânt concediu a însemnat o continuă amânare datorită unor variabile motive. Iată că mă aflu la o săptămână distanţă, timp în care am lăsat la sedimentat, după ce am cernut şi ales lucrurile extraordinare pe care le-am trăit în arhipelagul La Maddalena, din zona Sardenia, Italia, unde am petrecut 10 zile de vis, fără exagerare. O perioadă în care, în limita timpului disponibil am îmbinat utilul cu plăcutul, sau am creat contextul de relaxare prin muncă, o dată cu activitatea unui proiect cultural la care lucrez, alături de o bună prietenă de un an şi ceva. Nu a fost un concediu în adevăratul sens al cuvântului, însă a fost o bună oportunitate de a trasa unele tuşe specifice acestui context şi toate acestea datorită unor oameni minunaţi pe care i-am întâlnit atât înainte de plecare cât şi în timpul şederii mele acolo.

De la începutul anului trecut viaţa mea a cunoscut un viraj dramatic spre o nouă pantă pe care urc. Şi urc nu spre a ajunge spre un vârf iluzoriu ci pentru a mă bucura de această uimitoare plăcere de a înainta, pas cu pas. Ascensiunea a demarat cu apariţia volumului autobiografic pe care l-am semnat în calitate de autor şi ulterior prin provocarea de a aşterne prin forme şi culoare simţirile unui suflet al cărui purtător este numele meu. Nu sunt scriitor de profesie, nici măcar artist cu „acte în regulă”, cum se clamează membrii acestei categorii a intelectualităţii româneşti, nu sunt. Însă încăpăţânarea şi mai ales provocările care îmi apar din moment în moment în viaţă şi cărora le răspund fără ezitări fac posibile astfel de trăiri, pe care le-am experimentat cu această ocazie. Aşa am avut şansa de a expune, alături de alţi 5 artişti clujeni, depăşind hotarele ţării. Poate pentru mulţi pare un aspect neimportant, însă pentru mine este o realizare demnă de o împlinire sufletească, mai presus de tot ceea ce înseamnă aparente reuşite, este o bucurie trăită clipă cu clipă, undeva în adâncul unui suflu care nu se vede ci pe care doar îl simt.

Au fost multe aspecte care au marcat această deplasare, unele pozitive, altele mai puţin pozitive care nu au reuşit să umbrească această împlinire dar care au evidenţiat unele „caractere” ale unor oameni la care m-am aşteptat cel mai puţin, în special după „tabloul” creat anterior plecării, atât de aparent încât m-am prins în plasa întinsă asemenea un copil dezamăgit de pierderea copilăriei când ajunge în contact cu realitatea adultă. Nu voi insista asupra celor din urmă ci vreau să marchez cu litere de o şchioapă tot ceea ce a fost frumos. Oamenii pe care i-am întâlnit, pe care i-am cunoscut în orele petrecute în compania tablourilor expuse. Aş începe prin a-i mulţumi Anei şi lui Paolo, cei care au făcut din zilele petrecute acolo o deosebită plăcere, în ciuda celor 10 – 12 ore care s-au scurs în holul primăriei unde a fost deschisă expoziţia, în marea parte a acelei săptămâni. Aş continua cu două doamne de origine italiană, gazda unde mi-am petrecut scurtele nopţi, doamna Francesca ai cărei ochi umezi, pe care nu îi voi uita prea curând, mă priveau când i-am oferit cartea, la insistenţele dumneai, spunea că are prieteni care o vor ajuta să o lectureze chiar dacă este scrisă în româneşte. Iar cea de a doua persoană, doamna Sonia, care se afla în vacanţă şi care a achiziţionat un tablou al unei colege, este doamna care m-a căutat în zile consecutive, mi-a oferit un mic cadou şi şi-a exprimat dorinţa unei legături pe care sper să o păstrăm, chiar cu o posibilă colaborare în viitor pe sprijinirea persoanelor cu nevoi speciale, printr-o axă Cluj – Roma, locul de domiciliu al dânsei. Pe lângă domniile lor am mai interacţionat cu personalul primăriei de acolo care a fost extrem de sociabil şi ospitalier, am întâlnit şi români fericiţi şi mai puţin fericiţi. A fost o experienţă completă, cu de toate, care îmi va rămâne mult timp întipărită în minte şi inimă, sper ca până la următoarea acţiune desfăşurată acolo, care nu va fi prea îndepărtată. Repet, cu riscul unei posibile modestii asumat, că am înţeles din nou că vibraţia mea este cel puţin interesantă şi depăşeşte limitele lingvistice, de civilizaţie şi/sau culturale, este transmisă pe o undă universal valabilă la nivel emiţător-receptor pe frecvenţa umanităţii… Nu întâmplător am lăsat spre ultima parte a scurtei mele retrospective, mulţumirile adresate prietenei mele Moni, cea fără de care nu era posibilă nu numai această acţiune ci întreg proiectul din care face parte, „Arta, Remediul Sufletului”, căruia vreau să-i transmit un mesaj public: – Moni, nu pune la suflet şi nu lăsa să te influenţeze lucrurile şi aspectele mai puţin fericite, ele încearcă caracterele fiecăruia dintre noi, atât într-un sens cât şi în celălalt şi ştiu că vei înţelege la ce mă refer… În rest numai de bine!!!

Am fost, am văzut, am oferit puţin din imensa noastră cultură şi talent românesc, o sevă pe care am evidenţiat-o şi de care am făcut uz de fiecare dată când cineva mă întreba de unde sunt, sub incidenţa păcatului, am fost mândru să spun cu dezinvoltură şi tărie în glas că sunt român!!!!!!!!

Închei prin a spune că am văzut, şi în mare parte am şi experimentat, ce înseamnă îndestularea sau satisfacţia poftelor materiale. Am înţeles însă că toate acestea sunt atât de efemere şi, astfel, convingerea că „bogăţia” mea spirituală, sufletească este mai mare, mai importantă, incomparabilă cu orice altceva a rămas intactă, nezdruncinată şi voi continua să mă bucur de ea. Este rolul şi rostul meu, aici şi acum…

Lasă un răspuns

